Registrace | Přihlášení

Košík je zatím prázdný

Měna:

czk

Čaroděj

(Produkt nebyl zatím hodnocen)

Napsat recenzi

Autor: Vladimir Nabokov
Vydavatel: Paseka
Publikováno: 2008 (1. vydání)
Formát: 1× Kniha, vázaná, 76 stran, 14 × 20,5 cm, česky
Cena: 75 Kč ( 68 Kč bez DPH)
Ušetříte 24 Kč (24%)
Běžná cena 99 Kč
Dostupnost: Skladem u dodavatele (do 5ks) - expedujeme do 3 pracovních dnů

Informace o dostupnosti

Toto zboží se nachází ve skladu našeho dodavatele (v počtu do 5ks).

  • Expedujeme do 3 pracovních dnů.

Anotace

Krátká próza z konce třicátých let, jež završuje ruské období Nabokovovy tvůrčí dráhy a řadu let byla pokládána za nenávratně ztracenou, si získala věhlas především jako text vzniklý z impulsu, jímž jeho autorem „poprvé chvějivě projelo“ téma pozdější slavné Lolity. Bezejmenný hrdina Čaroděje, vydaného poprvé z Nabokovovy pozůstalosti až v polovině osmdesátých let, sdílí osudovou obsesi svého následovníka Humberta Humberta a podobným způsobem se i zmocňuje předmětu své touhy; na omezené ploše povídky jej však na rozdíl od široce se rozbíhající látky románu Nabokov vede přímočařejším způsobem od prvního okouzlení dětským půvabem jeho oběti až k vyvrcholení jeho promyšleného ďábelského plánu.

Kategorie

Knihovnické kódy

  • ISBN: 978-80-7185-946-8
  • EAN: 9788071859468

Spoluautoři:

Překlad Dominik, Pavel

Informace:

Originál The Enchanter

Nabokov si v Čaroději chystal téma pro Lolitu

Petr Matoušek, Hospodářské noviny, 13.3.2009

(...) Na scéně se tak objevuje klam, který Nabokovovy hrdiny vede k fatální iluzi, v níž pak pro oči nevidí. Okolí je však jasné, že nejde o čaroděje s nažhavenou hůlkou, nýbrž černokněžníka, což je další význam ruského titulu této prózy. Pro spisovatele i pro důvtipného čtenáře, který mu kráčí v patách a spolu realizují smysl literatury, je zajímavé i to, jak se teď uplatní zaujetí smrtícími náklaďáky, jejichž pomocí maže Nabokov zhoubné iluze silou všemocného tvůrce. Na rozdíl od Lolity to totiž není panímáma, kdo na ulici půjde z kola ven.

;

[tak to chodí]

Pavel Šrut, PRÁVO, 12.3.2009

(...) Na rozdíl od ostatních autorových próz, vždy časově a místně ozřejměných, Čaroděj je anonymní. Příběh touhy-chtíče a fantazírování o pubertální nymfičce se odehrává v komickém i tragickém oparu a je vytržen z času. (...) Tak to chodí, usoudí moralista, ale čtenáře, který ctí rozdíl mezi fantazií, imaginací a realitou, má čaroděj Nabokov už zase v moci. Neboť, jak napsal Karel Thein v doslovu, vztah dobra a zla nahrazují okamžiky, v nichž se z nedokonalého prostředí prózy zrodí záblesk dokonalého krystalu zcela hotové poezie.

;

Z knihovny citlivého kosmopolity

Hana Ulmanová, RESPEKT, 9.3.2009

(...) Čarodějem tu není jen hlavní hrdina, ale především autor, který kouzlí individuální magií svého génia, stylem a metaforikou. Text byl řadu let pokládán za ztracený a poprvé vyšel až roku 1986 z pozůstalosti. A navíc v anglické verzi pořízené spisovatelovým synem Dmitrijem, přestože byl původně napsán rusky, a to na podzim roku 1939 v Paříži. Rigidní literární historie Čaroděje vnímá především jako předobraz skandálně slavné Lolity (...) Ovšem zastavíme-li se u detailů, zjistíme, že Nabokov s nimi kouzlí ve svých dvou prózách zcela odlišným způsobem. (...) Abychom si spolu s Nabokovem mohli položit řečnickou otázku "za co vlastně odsuzovat čaroděje?", musíme nejprve podlehnout kouzlu jeho jazyka a protagonistovy představivosti.

;

Anděl smrti mezi obyčejnými dětmi

Jiří Honzík, LIDOVÉ NOVINY, 28.2.2009

(...) Volba přímého autorského vyprávění mimo jiné znamená, že v Čaroději na rozdíl od Lolity nejde o sebeobhajobnou a sebeobžalobnou zpověď sebestředného protagonisty, ale že sám autor na něj prozrazuje i věci, ke kterým on by se nepřiznal, eventuálně kterých si není vědom. (...) Samy prožitky, zejména ty v závěrečné, drasticky tragické kapitole, kde přerůstají v krajně problematické pseudomilostné hrátky, Nabokov zachycuje velice věrně, intimní fyziologické podrobnosti nevyjímaje, s otevřeností a autenticitou v době, kdy novela vznikala, dost výjimečnou. Zároveň to však činí s tak hlubokou vážností, s takovým stylistickým mistrovstvím a slovesnou vynalézavostí, že texty, jež nám zde nabízí, mají kvalitu miniaturních básní v próze par excellence.

;

Čaroděj není jen předobrazem Lolity

Petr Kovařík, Pražský deník, 18.2.2009

(...) Povídka Čaroděj, která jak už bylo řečeno, má stejné téma jako román Lolita, je oproti románu mnohem přímočařejší, ale vyjádření obsesivní touhy je vlastně stejné. Svědčí především o tom, jak naléhavě Nabokov toto téma, do něhož se mu prolínala i neurčitá erotická touha z dětství, pociťoval. Přestože téma démonického obsažené v rysech nevinnosti není zcela nové, u Nabokova dosáhlo jeho ztvárnění mistrného vyjádření. "A přitom: za co vlastně odsuzovat čaroděje?" pokládá uprostřed prózy zdánlivě nelogicky otázku Nabokov. Jeho prózy nejsou moralitami. Ale originálním způsobem postihují hloubku pudové touhy i grotesknost nestvůrnosti.

;

Publikace od stejného autora

Zákazníci si zakoupili s tímto produktem

Nová recenze

Podělte se o svůj názor na tento titul s ostatními čtenáři.

Otázka proti spamu



Přihlášení uživatele