Registrace | Přihlášení

Košík je zatím prázdný

Měna:

czk

Ekonomická psychologie

Autor:

(Produkt nebyl zatím hodnocen)

Napsat recenzi

Vydavatel:
Publikováno: 15.01.2007
Formát: 17×24 cm, 248 stran
Cena: 135 Kč běžně 159 Kč
Přidat 'Ekonomická psychologie' do košíku

Dostupnost:

nebo Hlídající pes, Doporučit známému, Položit dotaz prodejci, Přidat do oblíbených

Anotace

Ojedinělá publikace na našem trhu je pokusem o přemostění ekonomie a psychologie, disciplín, které se dlouho vyvíjely odděleně. Obzvláště v českém kontextu může být zahájením nové etapy. Autor se v průsečíku těchto vědních oborů pohybuje dlouhodobě. V knize mapuje vznik a vývoj ekonomické psychologie, hledá její kořeny, a to v dílech zakladatelů ekonomie, v názorech a vidění světa představitelů hlavních ekonomických škol. Dále přináší teoretické základy spojení psychologie s ekonomií. Objevuje „psychologické v ekonomickém“, rozebírá hlavní ekonomické pojmy z hlediska psychologie, speciální problémy ekonomické psychologie, tzn. daně, dary, nakupování, spoření … a konečně alternativní ekonomie i ekonomiky. Část knihy je věnována ekonomice všedního dne. Popisuje principy dvou hlavních pilířů ekonomiky – domácností a firem, spolu s hlavním prostředkem jejich spojení – penězi. Opomenuty nejsou ani problémy terénního výzkumu.

Kategorie

Knihovnické kódy

  • ISBN: 978-80-247-1185-0
  • EAN: 9788024711850

Recenzní posudek na práci doc.PhDr. Karla Riegela,CSc. „Ekonomická psychologie“
Jméno Karla Riegela není v ekonomické obci neznámé; upoutal již překladem knihy Amitai Etzioniho „Morální dimenze ekonomiky“ /překladatelsky náročným protože kniha zasahuje do několika společenskovědních oborů/. Nicméně oddělenost vědních oborů v průsečíku jeho zájmu v Čechách zůstává, ke škodě obou disciplin. Tak zůstalo většině českých ekonomů neznámé i působení Karla Riegela jako hlavního organizátora 10.výroční konference Mezinárodní asociace psychologie v ekonomii /Praha, TOP Hotel, září 2005/. Tam bylo nesporné, že tento český psycholog už má své jméno i v mezinárodní obci svého oboru.
Česká tradice „dějin ekonomických teorií“ je odlišná. Národní hospodářství na půdě univerzitní se začalo pěstovat v 19.století na Právnické fakultě UK a tam dominovalo až do roku 1948. Pak byla ekonomie vržena směrem k vědám „politickým“ /VŠPHV/ -ovšem v marxistickém provedení. Na FF UK po létech vzniklo dvou-oborové studium „ekonomie-sociologie“ /i když psychologie se zde pěstovala už dávno/. Tato větev posléze „uschla“, štafetu na UK převzal IES na Fakultě sociálních věd kde pracuji- a u nás katedra psychologie ani nebyla zřízena. Doktorandské CERGE americké orientace je jednostranně redukcionistické /z pohledu psychologie „naivní“/ snad s výjimkou „experimentální ekonomie“. Zůstává tedy tradice VŠE, kde ovšem je orientace víc praktická, tedy na souvislosti psychologie s managementem.
Práce Karla Riegela je tak pro teoretickou ekonomii u nás pionýrská. Přichází v časech, kdy ekonomie se rozvíjí spíše „inženýrským směrem“ /tedy k matematizaci / a v horším případě dokonce k jednostranné ideologizaci v radikálně liberálním rouchu. Pro kultivaci obou těchto směrů je poučenost ze strany sociální a ekonomické psychologie vítanou injekcí, která může posílit odolnost organismu proti možným „onemocněním“. V mezinárodní obci ekonomické, která je mnohem pestřejší, přicházejí impulzy a varování ekonomům „hlavního proudu“ už i v podobě udělených Nobelových cen za ekonomii autorům, kteří do ekonomie přispěli zvenčí /prof.Kahneman se sám honosí tím, že nikdy neopustil Department of Psychology/.
Kniha „Ekonomická psychologie“ je tak u nás první vlaštovkou možných plodných spojení. Jako pokus o přemostění disciplin, které se vyvíjely dlouho odděleně /a jejichž protagonisté nemají o sobě navzájem často nejlepší mínění/, však může být jen zahájením nové etapy. Jde také o práci určenou širšímu okruhu čtenářů, popularizující zajímavé vědní poznatky. A jako taková podle mne slibuje čtenářský zájem.
Kap.1 je historizující, ve zkratce mapuje prvky psychologického myšlení v dějinách ekonomických teorií. Tady je čtenář-ekonom nejblíže tomu, v čem byl vzdělán, a proto z této strany je možná přemostění snazší- i když hrozí riziko povrchního čtení s pocitem „to přece víme“. Pokus o syntézu a perspektivy ekonomické psychologie v závěru kapitoly by měly napomoci k ochotě začtení se do knihy.
Kap.2 „psychologické v ekonomickém“ už je věnována průřezovým centrálním konceptům, jež jsou ekonomicky vzdělanému čtenáři rovněž familiárně známé, ale u nichž si často odvykl počítat se skrytými /implicitními/ ekonomickými předpoklady. Možná už v této části by si zasloužila pozornost relativně nová škola „ekonomie důvěry“, jejíž základ je rozhodně psychologický, a jejíž přínos pro pochopení logiky a řádu trhu je klíčový. V této kapitole – v části pojednávající o „alternativní ekonomii“ – k mému překvapení schází alespoň připomínka ekonomiky „reálného socialismu“, hospodářství, s nímž ještě generace nás starších přišla do většího styku než po jakém toužila, a jejíž „alternativita“ vůči ekonomickým učebnicím i vůči dnešnímu světu je do očí bijící.
Zajímavá je kap.3 napsaná z pohledu „ekonomie všedního dne“ avšak v dlouhodobé evoluci od prehistorie k současnosti. Předmětně je rozdělena na hospodaření „domácnosti“ , „firmy“ a zprostředkujícího média p

Publikace od stejného autora

Zákazníci si zakoupili s tímto produktem

Nová recenze

Podělte se o svůj názor na tento titul s ostatními čtenáři.

Otázka proti spamu



Přihlášení uživatele