Registrace | Přihlášení

Košík je zatím prázdný

Měna:

czk

Hodnocení žáků - 2., doplněné vydání

(Produkt nebyl zatím hodnocen)

Napsat recenzi

Autor:
Vydavatel:
Publikováno: 31.08.2009
Formát: 14×21 cm, 200 stran
Cena: 229 Kč ( 208 Kč bez DPH)
Ušetříte 40 Kč (15%)
Běžná cena 269 Kč
Dostupnost:

Anotace

Hodnocení žáků ve vyučování, jako nezbytná součást výchovně-vzdělávacího procesu, je velice složité. Dotýká se všech účastníků vyučovacího procesu a vnáší do vyučování jak veselé situace a spokojenost, tak i velice vážné okamžiky, které významně ovlivňují život dítěte a mladého člověka. Hodnocení přináší radost, uspokojení, posílení sebedůvěry, ale i smutek, žal a napětí. Na jedné straně žáky pozitivně motivuje, na druhé straně může vést k hledání si ''vedlejších cest'' pro dosažení ocenění. Může provokovat ke kvalitnímu výkonu, ale také přispívat k neporozumění až nepřátelství. A právě proto vznikla tato publikace. Věříme, že ji ocení zejména učitelé, budoucí pedagogové, studenti pedagogických i jiných fakult, ale i rodiče žáků.

Kategorie

Knihovnické kódy

  • ISBN: 978-80-247-2834-6
  • EAN: 9788024728346

Tak, jak je známo z nedávno vydaných publikací autorů (uveďme například první vydání monografie Kolář, Z., Šikulová, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing 2005; dále Kolář Z., Šikulová, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada Publishing 2007, s. 131), i tento text zachovává vědeckou serióznost, ale přitom je psán čtivě, svižně a - nejen odborné veřejnosti - srozumitelně. Textů, které tvoří skutečné přemostění mezi pedagogickou teorií a výchovně-vzdělávací praxí, není na současném knižním trhu příliš. Objevují se texty velmi odborné, analyzující pedagogickou teorii v její mnohostrannosti, na druhé straně existují texty spíše metodického charakteru - propojení obou rovin bývá spíše výjimkou. Publikace dokáže přitažlivě a zajímavě, s výzvou k dalším hlubším úvahám, reflektovat nové pedagogické a psychologické poznatky, vztahující se k aktuální problematice hodnocení žáků na současné škole.
Kniha je rozčleněna do jedenácti základních kapitol, které na sebe logicky navazují. Mají promyšlenou koncepci, obsahují kromě teoretických poznatků i různé druhy praktických příkladů, námětů pro samostudium a ilustrativní přílohy. Teoretické zvládnutí obsahu tematiky (dokumentovaného v závěru textu bohatým souborem použité a doporučené odborné literatury), vlastní zkušenosti autorů z praxe současných škol i orientovanost v pedagogickém výzkumu se odrazily pozitivně v celkové stylizaci myšlenek a ve zvolené struktuře práce. Autoři v průběhu textu zdůrazňují, že rodiče, učitelé či vychovatelé připravují děti i studenty nejen pro současnost, ale zejména pro budoucnost. Mladí lidé se mají v rámci školního vzdělávání „učit se“ nejen hodnotit minulost, posuzovat současnost, rozvíjet dovednosti vyrovnávat se s budoucností, předvídat události, hodnotit stávající rozhodnutí, ale v případě potřeby překonávat i životní překážky. Dospělý - v podobě rodiče, učite
le, vychovatele, mistra, trenéra, spoluobčana - by se měl stát pro dítě „sociálním vzorem“, člověkem, který dokáže být nejen slovem, ale i činem skutečným pozitivním příkladem. I v tom spočívá, kromě jiného, velký význam motivace a motivačních faktorů - do nichž by jednoznačně měla být zahrnuta i problematika hodnocení.
První tři kapitoly publikace jsou přehledným zdůvodněním potřeby hodnocení žáků ve vyučování, zdůrazněním jeho specifiky a jeho významu pro vztah učitele a žáka. Názory autorů jsou podloženy nejen teoretickými poznatky, zkušenostmi z vlastní výuky na různých typech a stupních škol, ale i výsledky řady výzkumných šetření , vztahujících se v různých kontextech ke sledované tematice. Jsou zde stručně analyzovány vybrané historické aspekty, současné problémy i perspektivní linie. Hodnocení žáků je v rámci školního vyučování vnímáno samotnými autory jako „jako přirozená součást učební činnosti žáků a řízení této učební činnosti učitelem“. A moderní vyučování je právě o vzájemné otevřenosti obou aktérů vyučování - učitele a žáka i v hodnotícím procesu.
Další tři kapitoly se komplexně zaměřují na funkce školního hodnocení, na jeho jednotlivé fáze a specifiku konkrétních forem. Kromě stručné, ale výstižné charakteristiky jednotlivých funkcí školního hodnocení se autoři zamýšlejí nad jeho významem pro rodiče. Upozorňují na to, že mnohé problémy hodnocení a jeho přijímaní samotnými žáky je nevhodně ovlivňováno postojem rodičů, potažmo společnosti ke školnímu hodnocení a jeho rezultátům (probíhajícím nejčastěji v numerické podobě). Pozornost je věnována i aktuálním názorům, vztahujícím se k otázkám slovního hodnocení a známkování. Zohledňovány jsou zahraniční i naše zkušenosti, které jsou velmi pěkně ilustrovány v rámci příloh, uvedených v závěru publikace.
Inspirativní pro učitele v praxi se jistě stane sedmá kapitola, která se zabývá principem objektivity a subjektivity ve školním hodnocení. Velmi zajímavě jsou zde prezentovány aktuální otázky, nepochybně úzce se vztahující ke školnímu hodnocení - například: Může být školní hodnocení spravedlivé?;

Publikace od stejného autora

Zákazníci si zakoupili s tímto produktem

Nová recenze

Podělte se o svůj názor na tento titul s ostatními čtenáři.

Otázka proti spamu



Přihlášení uživatele